Savjeti stručnjaka za snimanje najboljih dječjih portreta

Prije no što procijenite lokaciju i svjetlo, prije nego izvadite fotoaparat i odaberete objektiv, dobro je razraditi strategiju i psihološki pristup. To su temeljni elementi koji su vam potrebni za najbolje fotografije vaše djece ili unučadi, nećakinja ili nećaka.

To je jedna od stvari koje smo naučili od Tamare Lackey. Njezin vrhunski pristup portretima i fotografijama u vezi sa životnim stilom dokaz je ne samo fotografskih vještina, već i sigurnog vladanja potrebnim strategijama. Tamara kontinuirano bilježi raspoloženja, trenutke i izraze lica za nezaboravne dječje slike.

Evo što smo još saznali:

Dob i očekivanja

Dob vaših objekata diktirat će što od njih možete dobiti. „Kad radim s mlađom djecom, bebama i dojenčadi, dio je mog posla obuzdavanje”, kaže Tamara. „Ulazim u to znajući da ih fotografiranje ne zanima, [i] moram ih obuzdati. Sve to da u milisekundi koju imam bilježim izraz lica koji je važan.” Obuzdavanje može značiti da od cijele sesije ili njezina dijela treba napraviti igru da bi dijete ostalo na mjestu koje Tamara odabere. Ili može značiti da treba postaviti lokaciju i nenametljivo, „na nadahnjujući, neprijeteći način”, dovesti dijete na nju. „Uvijek razmišljam o tome kako da ih pridobijem tako da ne snimam uvijek njihov potiljak. Za tu dob snižavam očekivanja toga kakvu ću vrstu interakcije postići i brzo koristim onih nekoliko trenutaka koji mi se pruže.”   

Od devetogodišnjaka Tamara očekuje izvođački nastup. „Oni izvode za mene, gledaj kako radim ovo, gledaj kako radim ono, tako da moram paziti da snimim i to i autentičnije slike.”

Kad njezini objekti imaju 12 ili 13 godina, Tamara fotografira djecu koja postaju samosvjesna u vezi sa svojim izgledom i time kako će ispasti. „Razmišljaju o tome jesu li bili cool, lijepi, moderni, hoće li to dobro izgledati na Instagramu. Zato je moj posao i pomoći im da se osjećaju sigurno u sebe i ugodno te se dodatno potruditi da ih atraktivno fotografiram jer im je to u toj dobi važnije. A dok im pokazujem da ih atraktivno fotografiram (jer ih postavljam u dobre poze i dobro osvjetljavam), dobivam autentičniji angažman.”   

Tamara tinejdžerima pristupa iskreno: „Bilo da to kažu ili ne, kažem im da znam da ne žele biti ovdje i fotografirati se.” Kaže im da je na njihovoj strani, otkriva im planirano trajanje („potrajat će nekoliko sati”) i prelazi na traženje i bilježenje mikro izraza lica. „Dovoljna je tek sekunda da izazovete smijeh ili prodoran pogled, a onda se sjete da ne bi trebali reagirati na mene.” Razgovara s njima, ali izbjegava očite teme – „U koju školu ideš?” neće funkcionirati. „Za to imaju unaprijed smišljene odgovore i izraze lica”, kaže ona. Zato se priklanja nekonvencionalnim temama, pa ih pita o njihovim stavovima u vezi s trenutačnim saborskim odlukama. Dokaz njezina uspjeha s tinejdžerima nebrojene su verzije rečenice „Nisam imao pojma da ste to snimali!” kad objekti vide slike na poleđini fotoaparata.

„Štoviše”, kaže Tamara, „kad gledate videozapis koji me prikazuje kako fotografiram djecu, čini se da ništa ne snimam, no vrijeme potrebno za određeni izraz lica tek je 1/200 i 1/1000 sekunde. Na snimanjima nisam suviše stroga prema sebi jer znam da mi je potreban tek djelić sekunde ovdje i djelić sekunde ondje, pa ako dobijem osam ili deset takvih trenutaka, to je dovoljno.”

Opremite se

Tu na scenu stupa oprema. Ako ćete za bilježenje izraza lica imati tek milisekunde i možda malo više od toga za poze, pomoći će vam svjetlosno jači objektivi i veće brzine okidača. Također morate brže raditi, stoga je temeljito poznavanje opreme koju koristite ključna. „Najgore što se može dogoditi jest fantastičan trenutak pred vama, a vi imate pogrešne postavke ili jednostavno niste spremni.” Tamarin je to pogled na navođenje mehanike da razvije brzu drugu osobnost.

Čimbenik povjerenja

Imati povjerenje objekta očito je ključno za profesionalnog fotografa, no jednako je važno i za onog obiteljskog. „Najbolji način na koji možete početi fotografirati svoju djecu, nećakinje ili nećake”, kaže Tamara, „jest reći: 'Cilj mi je snimiti sjajne slike i zabaviti se.' A zatim im dajte do znanja da doprinose uspjehu fotografije – to gradi povjerenje u njihovim očima.”

Ostanite povezani

Tamara često snima s fotoaparatom odmaknutim od svojeg tijela da bi održala živost interakcije između sebe i svojeg objekta. „Ponekad, kad pred licem pomičete veliku crnu kutiju, prekidate komunikaciju”, kaže ona. „Ugodno mi je snimati s fotoaparatom odmaknutim od lica tako da mogu komunicirati i dobiti zaista neobične izraze lica. Ponekad se čini da je objekt odsutan, a zapravo me gleda dok snimam odmaknutim fotoaparatom.” Da bi to napravila, često koristi širokokutni objektiv, primjerice 35-milimetarski, ili žarišnu duljinu zoom objektiva drži na najširoj postavci: „Objektiv od 24 – 70 mm sjajan je za upotrebu u ovoj tehnici”, kaže Tamara.

Fokusirajte se na izraz lica

„Svaki put kad se spremam snimiti fotografiju i gledam kadar koji ću snimiti, razmišljam o tome što mogu eliminirati”, kaže Tamara. „Što više toga eliminiram, to će dojmljiviji izraz lica objekta biti jer se gledatelji obično usredotoče upravo na ono važno. Sve su druge stvari koje bi mogle odvratiti pozornost uklonjene. Ne radi se samo o 'rasterećivanju pozadine' – većina ljudi zna da, ako želite snažniju sliku, trebate manje popratnog sadržaja. Stvar je u tome da se 'iz kadra ukloni sve što vas odvraća od onog što želite vidjeti'. Ako to znači fizičko uklanjanje stvari ili potpunu promjenu kuta, čak i ako to znači da osvjetljenje neće biti jednako jako i da moram dodati svjetlo, ako pridonosi jednostavnijem izgledu i dojmu, sklona sam to napraviti. Rasterećeni kadar ima veliku ulogu u tome koliko snažno slike mogu izgledati i koliki utjecaj mogu imati izrazi lica.”

Uvijek uključeno

Kad fotografirate djecu, nema sesije za zagrijavanje. Nemojte protratiti nijednu sekundu. „Često vidim fotografe ili roditelje koji fotografiraju djecu kako razgovaraju s njima, a dijete reagira ili se smije, no oni ne okidaju. Zaboravljaju da je fotografija najvažnija. Svaka sesija počinje kad sam spremna.”

Tamara smatra da se neke od najboljih snimki koje zabilježi s nekim objektima dogode na samom početku: s drugima, pak, na kraju sesije. No nikad ne zna kako će to ići, stoga je njezin stav uvijek: „To se događa sve vrijeme.”

Postavite kompoziciju i napravite to iznova

Nemojte propustiti snimku ako kompozicija nije savršena. „Ponekad moram postaviti kompoziciju objekta na način koji mi se ne sviđa”, kaže Tamara, „ali znam da mi je objekt oštro i jasno prikazan, pa kasnije mogu izrezati sliku tako da iznova postavim kompoziciju i postignem izgled i dojam koji želim.” To je jedan od razloga zašto voli razlučivost modela D800 i D4: „Mogu izrezati i ipak dobiti sjajnu fotografiju. Obožavam imati toliko prostora za igru.”

Objektivi

„Najgore je kad morate zakoračiti unatrag jer imate dugi objektiv na fotoaparatu, pa potpuno izgubite kontrolu nad objektom. Uz 35-milimetarski objektiv mogu ostati blizu... pa čak i postići plitku dubinsku oštrinu ako uspijem odvojiti objekt od pozadine.”

Dakle, blizina znači kontrolu? „Moraju biti usredotočeni na vas jer ste blizu”, kaže ona, „i općenito imam potrebu biti blizu da bih zadržala kontrolu. Kad stanem iza dugog objektiva i udaljim se, gubim kontakt. Izbor objektiva doslovno mi može omogućiti da budem nadohvat ruke kad objekt trebam vratiti u kadar, a to je nešto što znam napraviti u starosnoj skupini koju treba obuzdavati. Kad odlaze, moram ih vratiti u kadar.”