Fotografiranje insekata i drugih malih stvorenja

Više od milijun poznatih vrsta insekata nastanjuje naš planet, a mnoga od tih sićušnih stvorenja možete pronaći ispred svog praga. Usput, kukci spadaju u skupinu člankonožaca. Kako bi se klasificirao kao kukac, mora imati segmentirano tijelo, šest nogu, dva ticala, složene oči i u nekim slučajevima krila. I druga stvorenja, kao što su pauci i škorpioni, spadaju u člankonošce, ali nisu kukci. Fotografiranje insekata i drugih malih stvorenja može biti iznimno zabavno. Ne morate ići dalje od svog dvorišta da biste pronašli potpuno novi svijet fotografiranja u krupnom planu ili makrofotografije.

Nekoliko brzih savjeta o makrofotografiji:

Prvo je osnovno pravilo fotografiranja krupnih planova da se približite objektu. Fotografiranje kukaca zahtijeva makroobjektiv koji će vam omogućiti da izbliza fokusirate objekt. Makroobjektiv (Nikon naziva te objektive mikroobjektivima NIKKOR) omogućuje vam fotografiranje objekata skoro u prirodnoj veličini.

Bilo bi dobro upotrijebiti i stativ radi stabilizacije fotoaparata, posebno ako upotrebljavate telefotografski objektiv ili dugu brzinu okidača. Pri snimanju fotoaparatom na stativu preporučuje se upotreba kabelskog okidača za okidanje. Uz to, neki fotografi zaključavaju zrcalo na D-SLR-u prije okidanja. Time se dodatno smanjuje mogućnost pomicanja. Ako nemate kabelski okidač, umjesto toga možete upotrijebiti samookidač fotoaparata.

Ovisno o tome koliko se možete približiti, moći ćete kadrom obuhvatiti cijelo tijelo kukca ili dio njegova tijela, na primjer glavu i ticala. Ali pripazite da vas ne ubode.

Kukci imaju fascinantna tijela, a jedan od ciljeva fotografiranja krupnih planova prirode jest istaknuti sve boje i pojedinosti života kukaca. Kod dobre makrofotografije fokus fotoaparata je na očima, nožicama i tijelima tih buba i njihovom sićušnom svijetu. Na primjer, fotografiranje pauka u njegovoj mreži priča zanimljiviju priču.

Pozadinska boja ima važnu ulogu u kompoziciji. Ako je objekt tamne boje, kao što su mnogi kukci, svjetlija i nefokusirana pozadina omogućit će tom stvorenju da se istakne u odnosu na pozadinu i usmjerit će pozornost gledatelja na njega.

Tehnika kojom se postiže da se kukac istakne na pozadini jest upotreba plitke dubinske oštrine. Dubinska oštrina definira se kao područje ispred i iza objekta koje je u fokusu. Dubinska oštrina određuje se postavkom otvora blende. Mali f-brojevi, kao što je f/2,8, omogućuju postizanje plitke dubinske oštrine, čime se fokusira objekt, a pozadina je nefokusirana.

Druga tehnika kojom se služe fotografi prirode jest pozicioniranje fotoaparata tako da se jarko osvijetljeni objekt fotografira naspram tamne pozadine. Ekspozicijom dobro osvijetljenog objekta, primjerice pod jarkim dnevnim svjetlom ili uz puni bljesak, doći će do podekspozicije tamne pozadine koja će izgledati gotovo crna. Taj efekt stvara tamnu i ujednačenu pozadinu i omogućuje isticanje objekta.

Ali ako su objekt i pozadina jarko osvijetljeni, kukca će možda biti teško razlikovati od njegove okoline. Stavljanje, na primjer, krpe ili papira iza objekta može funkcionirati kao prenosiva studijska pozadina, čime se buba izolira u odnosu na običnu pozadinu i ističe u odnosu na okruženje.

Kukci su pokretljiviji po toplom vremenu: fotografirajte ih rano ujutro ili navečer kad je hladnije i kad će biti sporiji. I svjetlo dostupno u ta doba dana bit će bolje.

© Kristina Kurtzke

D3S, AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED, 1/1000 s, f/5,6, ISO 200, ručno, matrično mjerenje.

© Kristina Kurtzke

D3S, AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED, 1/1000 s, f/5,6, ISO 200, ručno, matrično mjerenje. Ovo je ista fotografija pčele na cvijetu prikazana na lijevoj strani, ali obrezana. Iako je sjajno u potpunosti postaviti kompoziciju slike na fotoaparatu, ne zaboravite da je uvijek možete obrezati ili se poigrati s njom na neke druge načine na računalu.

Kao kod svih fotografija, jednostavne fotografije u krupnom planu mogu polučiti najdramatičnije i najljepše rezultate. Strpljivost i upornost će se isplatiti. Dobra dubinska oštrina i izoliranje objekta dvije su stvari koje morate zapamtiti za dobivanje sjajnih makrofotografija.