Kako snimiti bolje portrete

Saznajte više o elementima dobre portretne fotografije

Ne može biti toliko teško, zar ne? Vaš prijatelj/supružnik/dijete zatraži od vas da snimite njegovu/njezinu sliku. Posjedujete lijep digitalni fotoaparat, pa ste ga zgrabili i snimili sliku. Međutim, iako ne znate zašto, niste zadovoljni rezultatom. Fotoaparat fokusira i ekspozicija je pravilno postavljena, dakle, što nije u redu? Upravo ste naučili kako je za dobar portret potrebno više od tehničke vještine.

Kao prvo, razmislite o pozadini. Ona ne bi trebala odvlačiti pažnju od subjekta. Običan zid, tamnozeleno lišće – sve što je jednostavno (bez snažnih linija ili uzoraka), dobro funkcionira. Nema ničeg goreg od linije, stupa ili grane koji izgledaju kao da izrastaju iz glave subjekta.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR objektiv, 1/250 s, f/6,3, ISO 100, s prioritetom okidača, matričnim mjerenjem i punim bljeskom.

Na ovoj fotografiji, prometni znak „raste” iz glave subjekta.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR objektiv, 1/250 s, f/4, ISO 100, s prioritetom okidača, matričnim mjerenjem i punim bljeskom.

Na ovoj fotografiji, pomakli smo se samo nekoliko koraka – gdje nema prometnih znakova – te smo stvorili oku ugodniju fotografiju.

Uzmite u obzir pozadinu

Ako fotografirate nekog uz svijetlu pozadinu, može se dogoditi da rezultat bude tek snimka obrisa. Razlogu tomu je pozadinska svjetlina koja uzrokuje podekspoziciju subjekta i čini ga tamnim. Da biste to spriječili, možete upotrijebiti Nikonovu D-SLR ugrađenu bljeskalicu ili uključiti funkciju bljeskalice na svojem digitalnom fotoaparatu COOLPIX ili Nikon 1. No dok biste tako osvijetlili lice, svijetla pozadina bi i dalje predstavljala problem. 

Svaki Nikon D-SLR i COOLPIX ima kompenzaciju ekspozicije. Da biste neutralizirali svjetlinu pozadine, pretjerano eksponirajte za jedan ili dva f-stupnja ili brzine okidača. Ako rezultati još uvijek nisu u skladu s onim što ste željeli postići, pokušajte s drugom pozadinom: po mogućnosti tamnijom od subjekta.

Imajte na umu da je tema slike vaš subjekt. Nemojte snimati čitavo područje oko njega. Približite se subjektu tako da se fizički primaknete ili pomoću telefotografskog objektiva ili objektiva sa zumom. Izdvojite subjekt uz jednostavnu pozadinu koju ste pronašli. Ljudske glave su postavljene okomito, pa ih tako i snimajte. Osobe na portretima snimljenim vodoravnim usmjerenjem mogu izgledati kao da im je neudobno.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II objektiv, 1/250 s, f/2,8, ISO 100, s prioritetom otvora blende, matričnim mjerenjem i ugrađenom skočnom bljeskalicom.

Kompozicija ovog portreta nije uopće zanimljiva. Subjekt sjedi ispred ciglenog zida, u sredini kadra, uz mnogo dodatnog prostora oko sebe koji ne doprinosi slici.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II objektiv, 1/125 s, f/5, ISO 100, s prioritetom otvora blende, matričnim mjerenjem i ugrađenom skočnom bljeskalicom.

Na ovoj snimci, zatražili smo od subjekta da se nasloni na zid i okrene lice prema fotoaparatu. Također, usko smo izrezali sliku – kao okomiti prikaz – za postizanje zanimljivijeg izgleda. Ciglena pozadina sad postaje dinamičan element kompozicije.

Razmišljajte o stilu

Kao drugo, uzmite u obzir kako je subjekt odjeven. Jednobojni odjevni predmeti dobro funkcioniraju na portretima, prvenstveno jer ne odvlače pozornost od subjekta. Jarki uzorci poručuju: gledajte u mene, ne u lice.

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF objektiv, 1/30 s, f/3,5, ISO 200, s prioritetom otvora blende, matričnim mjerenjem i ugrađenom skočnom bljeskalicom na fotoaparatu.

Na ovoj slici, subjekt nosi košulju s uzorkom i sjedi pored police koja je pretrpana raznovrsnim predmetima (lijevo), a nasuprot se okomita rebra zaštitne zavjese oslanjaju na njegovo rame.

© Gary Small

D300, AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF objektiv, 1/30 s, f/3,8, ISO 200, s prioritetom otvora blende i matričnim mjerenjem, svjetlost bljeskalice SB-900 odbija se od stropa, a reflektor osvjetljava subjekta.

Na ovoj slici, zatražili smo od subjekta da se premjesti kako bi okomita rebra zaštitne zavjese postala pozadina. Zamolili smo ga i da se presvuče u jednobojnu majicu. Uvećavanjem radi užeg izrezivanja, uklonili smo preostale distrakcije. Svjetlost koja se odbija od stropa daje slici meko osvjetljenje.

Laskavi kutovi

Zaključno: ako ne snimate službene slike za lokalnu policijsku postaju, nemojte subjekta fotografirati frontalno. Neka subjekt malo zakrene tijelo (oko 45 stupnjeva odmaka od vas) i zarotira glavu prema vama. To je ljepša, laskavija poza, koja pomaže i da ljudi izgledaju mršavije.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR objektiv, 1/60 s, f/4, ISO 400, s prioritetom otvora blende, matričnim mjerenjem i bljeskalicom Speedlight SB-900, izravni bljesak. 

Na ovoj fotografiji pojavljuje se nekoliko problema. Kao prvo, uz izravno svjetlo bljeskalice na subjektu, u pozadini se javlja oštra sjena.

Kao drugo, pozadina je pomalo pretrpana, pa su tako vidljivi dijelovi okvira slika na bočnim stranama, pri vrhu slike vidljiv je strop, a pri dnu kadra nalazi se kauč. Naposljetku, frontalna poza nije laskava.

© Gary Small

D800, AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR objektiv, 1/60 s, f/4, ISO 400, s prioritetom otvora blende, matričnim mjerenjem i bljeskalicom Speedlight SB-900, odbijeni bljesak.

Uvećavanjem kadra radi izdvajanja subjekta, snimili smo lijepu sliku. Pozadina više ne odvlači pozornost. Odbijanjem bljeska od stropa, postignuto je meko osvjetljenje (bez oštrih sjena koje odvlače pozornost od slike).

Naposljetku, umjesto da je subjekt okrenut okomito u odnosu na fotoaparat, zatražili smo da stane pod kutom, nagne glavu natrag prema fotoaparatu i prekriži ruke.

Članak i fotografije objavio je Gary Small.