DAVID YARROW

Divlje životinje & Umjetnička fotografija

Uz Nikon D850 i fiksni objektiv NIKKOR u ruci, David suprotstavlja dvije strane Kenije, profilirajući prekrasne slonove u Nacionalnom parku Amboseli, koji se nazivaju i „velikim kljovašima”, nasuprot pozorno režiranim fotografijama članova bandi snimljenima u Dandori u Nairobiju, domu jednog od najvećeg smetlišta na svijetu.

Poseban projekt

Nikonov europski ambasador i umjetnički fotograf David Yarrow svojim je objektivom zabilježio divljinu Kenije – od života na ulicama užurbanoga glavnoga grada Nairobija do divljih životinja u Nacionalnom parku Amboseli

P: Zašto ste odabrali Keniju kao lokaciju za svoj Poseban projekt?

Želio sam doći u Keniju jer je dobro poznajem, posebice Amboseli gdje sam proveo mnogo vremena tijekom svoje karijere. Mislim da rad negdje gdje se osjećate ugodno i samouvjereno zaista pomaže u pojednostavnjenju procesa planiranja i logistike projekta kao što je ovaj, čak i prije nego što izvadite fotoaparat. Amboseli je moje omiljeno (ali i najbolje) mjesto na svijetu za fotografiranje slonova. To je iskonska, elementarna arena u kojoj se nalazi 2000 slonova, među kojima su i neki od najvećih na svijetu. Nesumnjivo, neke od svojih omiljenih fotografija snimio sam na tom posebnom mjestu. Dandora u Nairobiju nudi nešto potpuno drugačije i bilježi moj drugi stil fotografiranja, stil koji obuhvaća režirane scene na mjestima koja su ponekad miljama daleko od naše uobičajene svakodnevnice. Gomila smeća koja zauzima površinu od 30 jutara u Dandori ponudila je sasvim jedinstveno okruženje i izazovan vizual.

P: Koja tema povezuje ta dva mjesta i fotografije koje ste snimili?

Nisam fotograf divljih životinja, pa ideja da odradim dva zadatka u jednom tjednu pokazuje dvije strane moje fotografske osobnosti.

Jedna zemlja, mjesta udaljena 482 kilometra, režirana ili prirodna scena – ove fotografije jasan su prikaz onoga što me pokreće: otkrivanje odnosa između čovjeka i divljeg svijeta te istraživanje kako se to može odigrati u različitim okruženjima.

Da, dobivene fotografije drugačije su planirane i na njima se služim drugačijim lokacijama, ali nekoliko ih stvari povezuje: kompozicija definirana ponašanjem, mogućnost izbora što ću uključiti/isključiti te, najvažnije, činjenica da prikazuju dvije nevjerojatne strane ove zemlje. Mnogi ljudi kad čuju za Keniju, pomisle na njezin nevjerojatan svijet divljih životinja i nacionalne parkove. No Nairobi je drugačiji – u njemu i dalje postoje brojna područja u kojima i dalje postoje teritorijalni sukobi i sukobi bandi, dok se grad, a posebice Dandora, i dalje bori sa smećem i ekološkim problemima. Želio sam da te fotografije grada imaju jednak instinktivan učinak kao i snimke slonova.

Edenski vrt.
Snimljeno fotoaparatom, model Nikon D850 | 1/500 s | f/7.1 105mm | ISO 250 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

P: Kako se namještene fotografije razlikuju od fotografiranja subjekata u prirodnim okruženjima?

Volim birati mjesta koja se čine potpuno odvojenima od svega što je gledatelj dosad vidio – neovisno o tome radi li se o gradu duhova u Montani ili mjestu na kojem se vodio građanski rat, poput Sudana. Ili, u ovom slučaju, Nairobija u kojemu postoje neka surova mjesta koja prolaze turbulentno razdoblje. Riječ je o potpuno drugačijem kognitivnom procesu u odnosu na fotografiju divljih životinja, a najčešće se zapravo radi o tome da sebe morate staviti u najbolju poziciju kako biste fotografirali stvari koje se događaju. To vam omogućuje da linearno pratite put od samog koncepta pa sve do njegova ostvarenja jer ako životinja ne želi surađivati, vi tu ne možete ništa učiniti. Kad je riječ o namještenim fotografijama, imate jasnu sliku kako bi rezultat trebao izgledati. To vam omogućuje mnogo veću kontrolu, ali je i stvaran test vaše fotografske sposobnosti. Na koncu, kompozicija je u vašim rukama i to mi se sviđa.

P: Kako ste se pripremali za projekt ove veličine i raspona?

Ne mogu dovoljno naglasiti koliko su važne faze planiranja i istraživanja projekta. Dobro odradite svoj zadatak i surađujte s ljudima na terenu koji će vam moći pomoći da pristupite rijetkim vizualima kojima želite pristupiti. Srećom, jako sam dobro poznavao područja u Keniji i znao sam da će se ravan krajolik uklopiti u dramatične vizuale s jasnom pozadinom. Također se trebate okružiti snažnim timom ljudi koji će vam u najvećoj mogućoj mjeri olakšati život. Pogreška koju brojni fotografi mogu učiniti jest to da im uzbuđenje zbog toga što idu na posebno mjesto bude dovoljno. No kada stignu na to mjesto, shvate da nisu isplanirali što će činiti kad stignu. Srećom, u Keniji smo imali sjajan tim koji mi je pomogao da se mentalno i vizualno pripremim te da unaprijed stupim u kontakt s pravim ljudima kako bismo osigurali svoju sigurnost tijekom rada.

P: Kako ste saznali za „velikog kljovaša” u Amboseliju?

Osim što je dom krdima veličanstvenih slonova, ovaj dio Kenije dom je i nekolicini najvećih i najugroženijih slonova na svijetu koji su poznati pod nazivom „veliki kljovaši”. Nažalost, danas su u divljini ostala samo 22 ta predivna stvorenja čije su kljove tako dugačke da dodiruju tlo.

Već sam bio u ovom dijelu svijeta kako bih fotografirao te iznimne životinje i znao sam da postoji sjajna mogućnost da se ovdje ponovno susretnem s najvećim slonom. Zove se Tim, a kad ga ugledate, postanete svjesni da više nikada nećete fotografirati nešto poput njega. Naravno, kad smo bili na terenu, morali smo biti pozorni da ne ometamo Tima u njegovu prirodnu okruženju. To nam je nalagalo iskustvo, a pomoć smo pritom imali od čuvara krda. Samo smo promatrači njegova života te nismo nasilni i ne mijenjamo njegovu svakodnevnu rutinu.

Rezultat toga jest frontalan prikaz ovog slona u svoj njegovoj veličanstvenosti koji otkriva svaku teksturu njegove kože, ambiciju i inteligenciju u njegovim očima te predivne kljove koje ponosno nosi. Činjenica je da sam ovdje došao snimati upravo takve fotografije.

S lijeve strane: Colossus. Snimljeno fotoaparatom, model Nikon D850 | 1/1250 s | f/8 200mm | ISO 200 | AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II
S desne strane: Hod života. Snimljeno fotoaparatom, model Nikon D850 | 1/1600 s | f/5 400mm | ISO 160 | AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR

P: Kojom ste se opremom koristili tijekom snimanja?

Bez obzira na objektiv koji upotrebljavate za snimanje slona, ako pritom sjedite u džipu, svatko tko se razumije u fotoaparate ili u mogućnosti vaše opreme znat će da je ta fotografija snimljena s umjetnog položaja u automobilu. Stoga, da biste objektivom uhvatili veličanstvenost slona u punom sjaju, morate ga fotografirati s tla. To možete učiniti ili tako da ležite pod džipom (što vas, iako je riskantno, štiti), upotrebom daljinskog upravljača (što ovisi o vremenu) ili imate mogućnost koja je za mene na ovom snimanju imala prednost – doći mu što bliže, ali i dalje biti na sigurnom. Budući da sam već surađivao s Timom, bio sam siguran i dovoljno sam dobro razumio njegova ponašanja da sam mu se mogao približiti na 20 – 25 metara. Uzimajući u obzir koliko sam mu se približio, nije mi trebalo ništa dulje od oštrog fotoaparata AF-S NIKKOR 200mm f/2G ED VR II ili AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED. Oba su nevjerojatni fiksni Nikon objektivi ograničena kadra. U projektima poput ovoga moj izbor gotovo uvijek pada na fiksne objektive.

Kad je riječ o samom kadru, želio sam fotografirati Tima samo kao Tima, ne nužno dok luta okolo, već sam ga želio snimiti u njegovoj spokojnoj svakodnevnici. To je značilo da mi nije trebao velik broj kadrova u sekundi, već superoštra razlučivost. Idealan izbor Nikon D850 bio je . To također znači da, ako želite tiskati fotografiju u stvarnoj veličini (što ja planiram), slika će izgledati jednako kvalitetno u tom formatu kao što izgleda na zaslonu računala.

Za profil zamjenika vođe družine upotrijebio sam fotoaparat AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G. Ima moćno, zlokobno lice, što je savršeno zabilježeno zahvaljujući mogućnostima snimanja portreta pod širokim kutom od 35 mm.

Sakupljač duga.
Nikon D850 | 1/200 s | f/3.5 35mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

P: Kako ste postavili scene za snimke u Nairobiju?

Vrlo je teško snimati u Dandori u Nairobiju. Dom je jednog od najvećih smetlišta, a zbog tako velike količine kemijskog otpada podrazumijeva se nošenje maski. Nažalost, stanovnici ovog predgrađa osjećaju zdravstvene posljedice tog smetlišta.

Na području je razvijena i velika kultura bandi, stoga sam i prije puta znao da želim profilirati neke od članova. Unaprijed smo se obratili zamjeniku vođe bande kako bismo sigurni da žele sudjelovati u snimanju. Budući da je lokacija neobična, želio sam stvoriti nešto biblijsko. Nije riječ o snimanju portreta pojedinca nasuprot uništenog područja Nairobija – riječ je o prikazu nečega što će natjerati na razmišljanje. Da bismo postigli takav omjer, izradili smo ljestve kojima smo se koristili kako bismo podigli fotografiju. Ova je fotografija prototip vizualne nepovezanosti – suprotstavlja vrlo uglađene muškarce u dobroj formi, odjevene u crna odijela pozadini na kojoj se nalazi smetlište.

Dandora.
Nikon D850 | 1/2000 s | f/10 105mm | ISO 500 | AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

P: S kojim ste se izazovima suočili tijekom svojeg Posebnog projekta?

Amboseli sam posjetio već oko 25 puta, u različita doba godine. Neočekivano obilne padaline iznimno su otežale ovaj put. Iskreno, nisam bio potpuno spreman za to. Teren je bio natopljen vodom, pristup je postao težak (zapravo, nekoliko smo puta zapeli), što nam je otežalo predviđanje i otkrivanje mjesta na kojima ćemo pronaći slonove i velike kljovaše (a obično se nalaze na mjestima gdje nema vode). Drugi izazov bilo je svjetlo.

Crno-bijela fotografija trebala bi biti poput klavira – klavir ima 88 tipki i najbolji pijanisti potrude se odsvirati svaku od njih. Crno-bijela fotografija trebala bi prikazivati raspon od previše eksponirane bijele do bogate crne boje, naznačujući sve nijanse među njima.

To je teško postići kad je osvjetljenje ravnomjerno, a upravo je osvjetljenje bilo problematično tijekom ovog puta, posebice u Dandori. Nijedan fotograf ne želi da ga ograničavaju na „srednje tipke”, a ja sam se često nalazio baš u toj situaciji, što je dodatno otežalo snimanje savršene fotografije. Naravno, nijedno snimanje nije potpuno bez izazova, a ovaj je put svakako pokazao važnost prilagođavanja okolnostima i spontanog reagiranja.

P: Koliko vam znači što ste mogli odraditi ovakav projekt s Nikonom?

Uvijek se smatram sretnim jer sam fotograf, a zahvalan sam jer me Nikon prati na svakom koraku u karijeri. Svaki je projekt važan, ali ovaj projekt simbolizira moj bliski odnos s brendom, njegovim fotoaparatima i objektivima kroz koje gledam skoro svakodnevno i koji su mi omogućili da snimim neke od fotografija koje su mi definirale karijeru. Nadam se da će ovaj projekt nadahnuti ljude da žive svoje projekte oko kojih su strastveni, da si zadaju visoke ciljeve kad je riječ o kvaliteti i jedinstvenosti fotografija koje snimaju i da što više putuju kako bi upoznali iznimne i neočekivane stvari.

Upoznajte druge Nikonove ambasadore